وبلاگ

سخت ترین و آسان ترین زبان های برنامه نویسی

زبان Elixir

فهرست مطالب

در حال حاضر ، بیش از 500 زبان برنامه نویسی وجود دارد. اکثریت این زبانها با هم همپوشانی دارند و تعداد زیادی از آنها هرگز قرار نبوده برای توسعه دهندگان استفاده شوند. در ایم مقاله قصد داریم سخت ترین و آسانترین زبانهای برنامه نویسی را بررسی کنیم و مقاله را با زبان هایی بامزه به پایان ببریم.

مقدمه

اگر می خواهید حرفه خود را در برنامه نویسی شروع کنید . کدام یک از این موارد را باید یاد بگیرید ؟

وقتی می دانید آسان ترین و سخت ترین زبانهای برنامه نویسی برای یادگیری و موارد استفاده از آنها چیست . در موقعیت بسیار بهتری قرار خواهید داشت تا در این باره تصمیم خوبی بگیرید.

وقتی می خواهید مصاحبه های فنی را شرکت های پیشرو فناوری دنبال کنید ، یادگیری زبان های برنامه نویسی به شما کمک زیادی می کند .

در این پست ، ما 7 زبان برتر برنامه نویسی آسان و سخت را برای یادگیری پوشش می دهیم . بنابراین شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک را باید برای افزودن به مهارتهای خود در نظر بگیرید.

آنچه در این مقاله پوشش خواهیم داد:

7 تا از آسانترین زبانهای برنامه نویسی برتر برای یادگیری:

  • HTML
  • JavaScript
  • Java
  • PHP
  • Python
  • C
  • Go

7 تا از سختترین زبانهای برنامه نویسی برتر برای یادگیری:

  • Haskell
  • ++C
  • ASM
  • Prolog
  • LISP
  • Rust
  • Esoteric languages

آنچه در اینجا به عنوان “آسان” و “سخت” یاد می شود می تواند برای هر کس متفاوت باشد. منظور ما از آسانترین زبانهای برنامه نویسی زبان هایی است که حداقل یکی از ویژگی های زیر را داشته باشد:

یک syntax انگلیسی مانند را دنبال کنند تا خواندن و نوشتن آنها را آسان تر کند.
ماژول ها و توابع داخلی را ارائه دهد تا بتوان بدون داشتن دانش عمیق در مورد هسته زبان خاص به راحتی مورد استفاده قرار گیرند.
مبتدی پسند باشد و برای تسلط به سابقه کدنویسی زیاد نیاز نداشته باشد.

سخت ترین و آسانترین زبان های برنامه نویسی

7 زبان برنامه نویسی ساده برای یادگیری

HTML-1

اگر بخواهیم رو راست باشیم، HTML یک زبان برنامه نویسی نیست. این یک زبان برنامه نویسی frontend است که می تواند برای ایجاد اسکلت صفحات وب استفاده شود. سپس CSS برای زیباسازی صفحه به آن اضافه می شود و صفحات وب با استفاده از JavaScript کاربردی و قابل تعامل می شوند.

همانطور که گفته شد ، HTML همچنان یکی از زبانهای اساسی است که یک توسعه دهنده باید بشناسد. این زبان بسیار ساده است و با داشتن دانش کافی در HTML ، شما قادر خواهید بود به راحتی کدهای صفحه وب را اصلاح کنید تا مشکلات ساختاری مربوط به HTML را رفع کنید. این زبان در لیست آسانترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

زبان های آسان
اگر بخواهیم رو راست باشیم، HTML یک زبان برنامه نویسی نیست. اما آسانترین زبانهای برنامه نویسی است


آنچه یادگیری HTML را آسان می کند

HTML یک زبان برنامه نویسی نیست ، بنابراین روی منطق کار نمی کند. برای تسلط بر HTML ، تنها چیزی که باید بدانید syntax پایه، برچسب های مهم و نحوه فراخوانی و استفاده از برچسب ها است. به همین دلایل ، HTML یک زبان کاملاً آسان برای یادگیری است و تسلط بر آن شروع خوبی برای آماده سازی مصاحبه شغلی شما خواهد بود .

استفاده های HTML

HTML هنوز که هنوز است برای همه کارهای Front-end مهم است – اعم از صفحات وب ، وب سایت ها یا برنامه های وب. اسکلت اول همیشه با استفاده از HTML ایجاد می شود.
framework ها و کتابخانه های مختلفی برای HTML برای اهداف مختلف وجود دارد ، اما برای دانستن نحوه استفاده از آنها ، باید پایه HTML را بدانید.
فیس بوک از FBML (Facebook Markup Language) برای ایجاد صفحه خود استفاده می کند. یک نسخه تغییر یافته از HTML . دانش کارکردن پایه HTML به شما کمک می کند تا به راحتی بر انواع مختلف HTML تسلط پیدا کنید.

2- جاوا اسکریپت

JavaScript یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که از بدو تأسیس تا به الان به یک غول در این زمینه تبدیل شده است. آنچه که بعنوان یک زبان برای تعامل کاربر با صفحه وب (یا ایجاد بازیهای مبتنی بر مرورگر) آغاز شد . اکنون کتابخانه ها وframework های مختلفی را برای توسعه end-to-end ارائه می دهد.

ابتدایی ترین نسخه جاوا اسکریپت با نام جاوا اسکریپت Vanilla شناخته می شود .که از کدها و برنامه نویسی های سفارشی استفاده می کند. از آن زمان ، تعداد زیادی framework با استفاده از syntax جاوا اسکریپت مانند React ، Node ، Angular و موارد دیگر ساخته شده است و همه اینها عملکردهای اضافی را به برنامه می دهند.

با این حال ، قبل از تسلط بر frameworkها ، باید JavaScript Vanilla را بیاموزید تا با syntax و جریان زبان آشنا شوید.این زبان در لیست آسانترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

زبان های آسان
یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که از بدو تأسیس تا به الان به یک غول در این زمینه تبدیل شده است


آنچه یادگیری JavaScript را آسان می کند

جاوا اسکریپت یک زبان بسیار آسان برای یادگیری و وسیله ای عالی برای درک اصول اساسی و کارکرد علوم کامپیوتر است. این که آیا قصد دارید یک توسعه دهنده front-end باشید یا یک توسعه دهنده back-end ، frameworkهای JavaScript در هر دو مورد به شما کمک می کند.

با این حال ، از آنجا که آنها براساس syntax جاوا اسکریپت کار می کنند ، پس از یادگیری Vanilla JS ، در موقعیتی برای درک بهتر این framework ها قرار خواهید گرفت. دلیل دیگر آسان بودن جاوا اسکریپت این است که شما می توانید آن را بصورت آنی در مرورگر خود مشاهده کنید و هر تغییری ایجاد کنید در پنجره مرورگر شما منعکس می شود.


موارد استفاده JavaScript

جاوا اسکریپت Vanilla بیشتر برای توسعه front-end یا افزودن عناصر تعاملی به یک وب سایت / صفحه وب استفاده می شود.
اگرچه Vanilla JS خود به اندازه کافی قدرتمند است ، اما شرکتها عموماً ترجیح می دهند از فریم ورک های JS استفاده کنند زیرا قابلیتهای JavaScript را حتی از قبل هم بیشتر می کنند.
Angular JS یک framework منبع باز است که توسط Google برای اتصال داده ها از پایگاه داده به قسمت front-end استفاده می شود.
React JS ، یکی دیگر از framework های محبوب JS است. که توسط فیس بوک توسعه و نگهداری می شود. React Native نیز یک framework قدرتمند JS است که توسط فیس بوک معرفی شده . می تواند برای توسعه برنامه های iOS و Android مورد استفاده قرار گیرد.

C -3

C را به عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح متوسط می شناسند. این زبان در دهه 1970 توسط دنیس ریچی توسعه داده شد و از آن زمان به عنوان مادر اصلی همه زبانها ظاهر شده. این زبان برای طراحی مجدد سیستم عامل UX و دادن این امکان به آن که در سیستم های بیشتری استفاده شود طراحی شد.این زبان در لیست آسانترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

زبان های آسان
را به عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح متوسط می شناسند.


آنچه یادگیری C را آسان می کند

C تقریباً ساده تر از زبانهای برنامه نویسی شی گرا دیگر مانند++C یا Java است. که از مفاهیمی مانند وراثت ، abstraction، کپسوله کردن و سایر موارد استفاده می کنند.

با توجه به این مورد ، ایجاد برنامه های پیچیده در C یک کار دشوار اما عملی است. دلیل دیگر اینکه C نسبتاً آسان در نظر گرفته می شود و چرا بسیاری از مبتدیان C را به عنوان یک نقطه شروع خوب می دانند این است که از مفاهیم بسیار ابتدایی شروع می شود و پایه یادگیری همه زبانهای برنامه نویسی پیچیده تر را ایجاد می کند. علاوه بر این ، C یکی از سریعترین زبانها از نظر سرعت اجرا است.


موارد استفاده C

زبان برنامه نویسی C غالباً برای کار با سیستم های embedded استفاده می شود . چه این برنامه ها scripting باشند یا درایورها
C همچنین می تواند برای ایجاد برنامه هایی با رابط گرافیکی کاربرپسند (GUI) استفاده شود. واقعیت جالب – Adobe Photoshop ، ابزار ویرایش محبوب، به زبان C توسعه یافته است.
Google برای سیستم فایل و مرورگر وب Chromium خود از زبان C استفاده می کند.
زبان برنامه نویسی C برای توسعه سیستم عامل ها نیز استفاده می شود.

4- پایتون

پایتون یک انتخاب اصلی برای توسعه دهندگان و شرکت هایی است که روی برنامه های یادگیری ماشین کار می کنند. این زبان نسبتاً آهسته است و ماهیتی تفسیری دارد . بنابراین بهترین زبان برای برنامه نویسی رقابتی نیست.

با این حال ، پایتون به دلیل تعداد ماژول ها و کتابخانه هایی که ارائه می دهد و ساده بودن syntax آن ، به یکی از مهمترین زبانهای برنامه نویسی امروزی تبدیل شده است. غیر از برنامه های یادگیری ماشین ، از پایتون می توان برای توسعه بازی ، توسعه back-end ، علم داده ، تجسم داده و موارد دیگر استفاده کرد.این زبان در لیست آسانترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

 آسانترین زبان های برنامه نویسی
پایتون یک انتخاب اصلی برای توسعه دهندگان و شرکت هایی است که روی برنامه های یادگیری ماشین کار می کنند.


آنچه یادگیری پایتون را آسان می کند

syntax پایتون شبیه انگلیسی ساده نوشته شده است. در نتیجه ، یادگیری پایتون را بسیار آسان تر می کنند.

خواندن کد پایتون برای توسعه دهندگان بسیار آسان است ، که همین debugging را آسان می کند. بعلاوه ، Python توسط جامعه ای بسیار فعال از توسعه دهندگان پشتیبانی می شود . می توانید برای کمک گرفتن به آنها رجوع کنید ،و روند یادگیری را برای خود آسانتر کنید.


موارد استفاده پایتون

پایتون framework هایی مانند Flask و Django را ارائه می دهد که برای توسعه سریع برنامه ها بهترینهای موجود هستند. به دلیل این framework ها ، پایتون به عنوان ابزاری بی بدیل برای توسعه برنامه های وب تبدیل شده است.
کتابخانه های Pandas ، NumPy ، SciPy ، Keras ، Tensorflow و سایر کتابخانه ها به شما کمک می کنند با داده های بزرگ کار کنید ، آنها را تجزیه و تحلیل کنید و دیدگاه های ارزشمندی را برای تأمین نیازهای تجاری استخراج کنید. پایتون مجموعه گسترده ای از کتابخانه ها برای یادگیری ماشین دارد.
یکی دیگر از موارد جالب استفاده از پایتون این است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که با کمک Raspberry Pi هر شی فیزیکی را به سادگی به یک ابزار الکترونیکی تبدیل کنند.
شرکت های بزرگ از پایتون برای پیاده سازی قابلیت های یادگیری ماشین در محصولات خود برای درک الگوهای رفتاری کاربران و تولید محتوا بر آن اساس استفاده می کنند

Go -5

زبان گو (Google Golang) که توسط گوگل توسعه یافته است یکی از ساده ترین زبان ها است و نزد برخی استفاده از آن بهتر و ساده تر از پایتون است. طراحی مداوم کتابخانه ها ، مدیریت ساده بسته ها و جعبه ابزار با سازگاری کراس پلتفورم از دلایل اصلی استقبال گسترده و محبوبیت Golang در میان متخصصان نرم افزار است.

Goroutines ، یک رشته سبک وزن با مدیریت زمان اجرای Go ، پشته های قابل رشد را تقسیم بندی می کند. این بدان معناست که فقط در صورت لزوم از حافظه بیشتری استفاده خواهد شد. کتابخانه های Golang مانند netconf و ssh می توانند برای بهبود عملکرد از طریق شبکه ، به سایر کتابخانه ها متصل شوند. به علاوه ، سرعت کمپایل Golang بسیار زیاد است.این زبان در لیست آسانترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

 آسانترین زبان های برنامه نویسی
زبان برنامه نویسی گوگل از آسانترین زبانهای برنامه نویسی است


چه چیزی یادگیری Golang را آسان می کند

Go یک زبان برای مصارف مختلف است و موارد استفاده و syntax آن تقریباً شبیه C و++C است و یادگیری آن خصوصاً برای برنامه نویسان با پس زمینه C و Java بسیار آسان است. به قدری آسان که آن را از آسانترین زبانهای برنامه نویسی می کند!

گو syntax کوچکی دارد و کارها را با حداقل ابزار به پایان می رساند. مستندات بسیار دقیقی نیز دارد ، که درک مفاهیم را آسان می کند.


موارد استفاده Golang

بسیاری از غول های فناوری از جمله Netflix ، Uber ، Intel ، Twitter و Facebook از Golang در محصولات خود استفاده می کنند. به دلیل سازگاری کراس پلتفورم ، Golang برای رایانش ابری ، برنامه های بومی ابری و micro-services بسیار عالی عمل می کند.
همچنین ساخت برنامه هایی با پشتیبانی از مقیاس بندی خودکار و چند cluster در Kubernetes با استفاده از Docker را امکان پذیر می کند.
زبان Go در DevOps و SRE (site reliability engineering) بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این همچنین در توسعه وب همراه با سیستم های تأیید اعتبار برای افزایش امنیت زیاد استفاده می شود.
شرکت های تولیدکننده فناوری از طریق پشتیبانی Golang پایگاه داده های مقیاس پذیر را ایجاد و مدیریت می کنند. با Go می توانید با MongoDB ، Oracle ، Redis ، MySQL و موارد دیگر کار کنید. به عنوان مثال ، Medium (نسخه خارجی ویرگول ما) از Golang برای مدیریت پایگاه داده های خود استفاده می کند

6- جاوا

جاوا به دلیل ثبات و سادگی یکی از زبانهایی است که برای توسعه در شرکتها ترجیح داده می شود . این زبان در درجه اول برای توسعه برنامه و وب استفاده می شود.

علاوه بر متغیرها و توابع ساده ، جاوا دارای برخی مفاهیم پیچیده مانند وراثت و polymorphism است که به آن لبه ای با کمی پیچیدگی می دهد.با این حال این زبان در لیست آسانترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

 آسانترین زبان های برنامه نویسی
جاوا به دلیل ثبات و سادگی یکی از زبانهایی است که برای توسعه در شرکتها ترجیح داده می شود .


چه چیزی یادگیری جاوا را آسان می کند

بسیاری عقیده دارند جاوا آسان ترین زبان برای یادگیری است. جاوا یک زبان با پایه کلاس ها و OOP ، مبتدی پسند و مناسب برای آموزش الگوهای طراحی به مبتدیان است. تجربه قبلی از OOP یادگیری جاوا را آسانتر می کند. جاوا دارای یک جامعه فعال بسیار گسترده از توسعه دهندگان و منابع فراوانی است که به صورت رایگان در دسترس است. برنامه هایی که به زبان جاوا وابسته هستند ، به شرطی که دارای  Java runtime environment باشند ، می توانند بر روی هر دستگاهی اجرا شوند.


موارد استفاده از جاوا

جاوا به طور گسترده ای برای ساخت بازی ها استفاده می شود ، یکی از معروف ترین آنها Minecraft است.

برای ساخت برنامه های Android استفاده می شود.

برخی از محبوب ترین و پرکاربردترین وب سایت ها مانند Google و LinkedIn از جاوا استفاده می کنند.

جاوا همچنین برای برنامه ریزی برنامه های اتوماسیون استفاده می شود.

Elixir -7

Elixir یک زبان برنامه نویسی پویا است که از الگوی عملکردی پیروی می کند. Elixir که در سال 2011 منتشر شد ، هنوز زبان نسبتاً جدیدی به حساب می آید اما به دلیل قابلیت اطمینان و مقیاس پذیری در طول سال ها ، پشتیبانی زیادی را به دست آورده است. بعلاوه ، این یک زبان برنامه نویسی عالی برای microservices  و برنامه های رایانش ابری است. این زبان مبتنی بر Erlang VM است . همراه با Phoenix framework ، می توانید از Elixir برای تقریباً هر مجازی سازی در هر صنعتی استفاده کنید.این زبان در لیست آسانترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

 آسانترین زبان های برنامه نویسی
که در سال 2011 منتشر شد ، هنوز زبان نسبتاً جدیدی به حساب می آید اما به دلیل قابلیت اطمینان و مقیاس پذیری در طول سال ها ، پشتیبانی زیادی را به دست آورده است.آسانترین زبانهای برنامه نویسی


چه چیزی یادگیری Elixir را آسان می کند

Elixir یک زبان برنامه نویسی با خوانایی بالا و بسیار جذاب و سرگرم کننده است. یادگیری Elixir برای برنامه نویسانی که با Ruby آشنایی دارند ساده تر خواهد بود زیرا هر دو از syntax مشابه پیروی می کنند. Elixir نیاز ندارد تا خط های طویل کد بنویسید .در عوض با کتابخانه هایش کار برنامه نویس را راحت می کند. به عنوان مثال ، با استفاده از کتابخانه تسلا ، می توانید فرآیند ادغام را با سرویسی مانند PayPal در 20 خط کد پیاده سازی کنید.


موارد استفاده از Elixir

Pinterest یکی از بزرگترین اسامی است که از Elixir استفاده کرده است. با کمک Elixir، این شرکت 250 میلیون کاربر فعال را که در سال 2018 بیش از 180 میلیون آیتم رابه بورد خود پین کردند ، اداره کرد.

فایننشال تایمز یک سرویس آنلاین گسترده را اجرا می کند که بیش از یک میلیون خواننده با حق اشتراک را در خود جای داده است. آنها سرویس خود را از یک مایکروسرویس REST API به یک API مبتنی بر Elixir منتقل کردند تا پایگاه خواننده ها و ترافیک در حال رشد خود را مدیریت کنند.

Discord برای ساخت خدمات پلتفرم خود از Elixir استفاده می کند. در نتیجه ، آنها با موفقیت بیش از 5 میلیون کاربر همزمان و میلیون ها رویداد در ثانیه را مدیریت کرده اند.

7 زبان سخت برنامه نویسی برای یادگیری

همه زبانهای برنامه نویسی یک syntax کاربرپسند مانند پایتون یا جاوا اسکریپت ندارند. تسلط بر برخی از زبانهای برنامه نویسی به دلیل پیچیدگی های syntax و paradigmatic دشوار است. با این حال ، شما نباید نگران سخت بودن زبان ها باشید. همه اینها به درک syntax و استفاده از آن دانش برای حل مشکلات دنیای واقعی برمی گردد. ترفند یادگیری این زبان های برنامه نویسی کند کردن پروسه یادگیری آن ها است . روی یک پروژه کار کنید و مفاهیمی را که یاد می گیرید در زمان به کار ببرید. در غیر این صورت ، ممکن است کار بسیار طاقت فرسا شود. به یاد داشته باشید ، در برنامه نویسی ، تمرین همیشه کلید اصلی است.


1- ++C

یک زبان برنامه نویسی شی گرا است و سریعترین زبان برنامه نویسی موجود محسوب می شود. در نتیجه ، توصیه می شود ++ C را یاد بگیرید ، خصوصاً اگر می خواهید برنامه نویسی رقابتی خود را آغاز کنید.

همچنین ، ++C به دلیل سرعت ، کارایی و استحکام ، عمدتا در بخشهای مهم مربوط به عملکرد محصولات و الگوریتمهای توسعه یافته توسط شرکتهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

سخت ترین زبان های برنامه نویسی
شاید یادگیری++C چالش برانگیز باشد ، اما زمانی که به این مهم رسیدید ، از سرعت و کارایی زبان لذت خواهید برد.


چرا یادگیری++C سخت است

شی گرا بودن ، ++C یک زبان کاملاً پویا با تعداد زیادی از مولفه های متحرک پیچیده است. بعضی اوقات این قسمت ها به روش های ساده با هم تعامل دارند و برخی اوقات خیر. و مسئولیت این امر به عهده برنامه نویس است تا راهی برای حل آن پیدا کند. استفاده از تمام پیچیدگی های++C فایده ای ندارد. فقط باید توجه داشته باشید که شما هرگز نمی توانید امیدوار باشید که همه چیز را در مورد یک زبان آن هم در زمانی اندک بدانید. تمرکز باید روی یادگیری مفاهیم کلیدی به صورت عملی و کار همزمان روی یک پروژه کوچک برای استفاده از چیزهایی که آموخته اید باشد. شاید یادگیری++C چالش برانگیز باشد ، اما زمانی که به این مهم رسیدید ، از سرعت و کارایی زبان لذت خواهید برد. با این حال این زبان در لیست سختترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.


موارد استفاده از ++C

هسته الگوریتم جستجوی Google به زبان ++C (و پایتون) نوشته شده است.

framework های مختلف جاوا اسکریپت ایجاد شده توسط فیس بوک با استفاده از برخی از کدهای ++ C ساخته شده است.

از ++C برای توسعه برنامه های مبتنی بر GUI مانند VS Code ، Microsoft Office ، Google Chrome استفاده می شود. امروزه ، مردم شروع به استفاده از پایتون کرده اند ، اما اهمیت ++ C همچنان پابرجاست.

Prolog -2

Prolog مخفف Logic Programming است. اگر شما علاقه مند به کار در حوزه (NLP) از هوش مصنوعی هستیداین زبانی فوق العاده برای شماست .این زبان در سال 1972 ساخته شده است و یک زبان برنامه نویسی فوق العاده است. Prolog برای ایجاد ربات های مکالمه بسیار مفید است. ELIZA . اولین چت بات ساخته شده . در Prolog توسعه یافت. این زبان در لیست سختترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

سخت ترین زبان های برنامه نویسی
گر شما علاقه مند به کار در حوزه (NLP) از هوش مصنوعی هستیداین زبانی فوق العاده برای شماست


چرا یادگیری Prolog سخت است

به عنوان یک زبان ، Prolog چندان دشوار نیست. syntax آن در مقایسه با++C یا Python نسبتاً ساده تر است. با این حال ، فرمولاسیون برنامه های Prolog در کل یک چالش دیگر است. مفاهیمی مانند facts, rules, و goals باعث می شود Prolog به زبانی پیچیده برای یادگیری تبدیل شود. نمی توانید کد Prolog کپی و پیست کنید و امیدوار باشید که همه چیز کار کند – به احتمال زیاد با خطاهای کامپایلر یا حلقه های نامحدود روبرو خواهید شد.

منطق اصلی برنامه شما باید کاملاً مشخص باشد ، که کار کردن روی آن را دشوار می کند. بیشتر زبانهای رویه ای که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند ، به برنامه نویسان اجازه می دهد تا با برخی ناهماهنگی های منطقی کار را جلو ببرند.

برنامه نویسان می توانند برای جبران اشتباهات منطقی ، خطوط کد طولانی بنویسند. و کد را متناسب با آن تنظیم کنند. با Prolog نمی توانید این کار را انجام دهید. شما باید منطق را درست از آغاز نوشتن در کد خود رعایت کنید.


موارد استفاده از Prolog

Prolog یک زبان بسیار مقرون به صرفه است و به شرکت ها در کاهش هزینه های نگهداری و توسعه کمک می کند.

Prolog یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر منطق است ، بنابراین کد قابل استفاده مجدد و قابل خواندن است. به همین دلیل Prolog هزینه های نگهداری را کاهش می دهد.

Prolog بسیار قابل اعتماد و قابل پیش بینی است.

LISP -3

LISP مخفف List Processing است. بعد از Fortran ، این دومین زبان برنامه نویسی از نظر قدمت است. این زبان توسط جان مک کارتی ، یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی که امروزه آن را می شناسیم ، ایجاد شده است.

این زبان .”زبان برنامه نویسی قابل برنامه ریزی”. نامیده می شود که نشان دهنده مهمترین مزیت آن نسبت به سایر زبانهای برنامه نویسی است.

“لیسپ زبانی است برای انجام کاری که به شما گفته شده غیرممکن است.” – کنت پیتمن

LISP یک انتخاب ثابت برای توسعه دهندگان هوش مصنوعی بوده است. برخی از ویژگی های آن مانند نمونه سازی سریع ، ایجاد اشیا پویا ، جمع آوری زباله ها و انعطاف پذیری زیاد، آن را به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای AI / ML تبدیل کرده است. این زبان در لیست سختترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

سخت ترین زبان های برنامه نویسی
“لیسپ زبانی است برای انجام کاری که به شما گفته شده غیرممکن است.” – کنت پیتمن


چرا یادگیری LISP سخت است

LISP از الگوی عملکردی برنامه نویسی پیروی می کند. اکثر برنامه نویسان به خوبی با برنامه نویسی کاربردی یا زبان های برنامه نویسی کاربردی آشنایی ندارند . نحوه کار ، نحوه حفظ ظرافت کد و غیره مراحل اول یادگیری LIPS را سخت می کند.

برخی موانع مفهومی برای گذراندن نیز وجود دارد زیرا از مفاهیم متفاوتی نسبت به آنچه که شما ممکن است استفاده کنید استفاده می شود. اما این با پافشاری در یادگیری قابل کنترل است. هنگامی که مفاهیم مهم در LISP ، مانند چگونگی کار کرد evaluator ، چگونگی override ماکروها بر آنها را درک کردید ، کارها به تدریج ساده تر می شوند.


موارد استفاده از LISP

LISP بر اساس این فلسفه عمل می کند که چیزی برای طراح به بهترین شکل کار می کند.پس آن برای توسعه دهندگان نیزبهترین است. بنابراین ، LISP به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا هر ویژگی را که در زبان کم می بینند اضافه کنند و از آن در برنامه خود استفاده کنند.

LISP به برنامه نویسان اجازه می دهد تا ایده های خود را به روش واقعی برنامه ترسیم کنند. این امر باعث می شود که کد به راحتی قابل نگهداری باشد.

LISP تایپینگ پویا را ارائه می دهد . که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا زمان بیشتری را برای کار با کد و زمان کمتری را برای سرو کله زدن با کامپایلر صرف کنند.

Haskell -4

نام هاسکل از نام هاسکل بروکس کری ، ریاضیدان معروف است. این زبان در سال 1990 معرفی شد و یک زبان برنامه نویسی کاربردی با نوع ثابت است که خطوط کد کوتاه تری را ارائه می دهد. Haskell در مدیریت خطاها بسیار کارآمد است و بنابراین یک زبان برنامه نویسی ایمن محسوب می شود. بیشتر خطاهای non-syntactical به جای زمان اجرا ، در زمان کامپایل خود را نشان می دهند.

برخی از ویژگی های اصلی Haskell عبارتند از:

  • توانایی های انتزاعی قوی
  • قابلیت استفاده مجدد از کد
  • خط کد کمتر ، درک بهتر کد نوشته شده
  • مدیریت حافظه در هسته خود زبان

این ویژگی ها و سایر ویژگی های ارائه شده توسط Haskell ، بهره وری برنامه نویس را بهبود می بخشد. در حالی که در حال حاضر تعداد کمی از توسعه دهندگان از آن استفاده می کنند ، اما در صورت شناخت بیشتر ، توانایی رقابت با زبانهای دیگر برای هوش مصنوعی را دارد. این زبان در لیست سختترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

سخت ترین زبان های برنامه نویسی
Haskell در مدیریت خطاها بسیار کارآمد است و بنابراین یک زبان برنامه نویسی ایمن محسوب می شود.


چرا یادگیری هاسکل سخت است

باز هم ، مشکل در یادگیری Haskell از این واقعیت ناشی می شود که این یک زبان برنامه نویسی کاربردی است. اما حتی در میان سایر زبانهای کاربردی ، Haskell به دلیل انتزاعی بودن ، syntax مختصر و استفاده از identifier های یک حرفی چالش برانگیز است.

اینها همچنین مواردی است که به نقاط قوت Haskell می افزاید ، اما یادگیری و تسلط بر آنها را نیز به چالش می کشد.


موارد استفاده از Haskell

Haskell با C خیلی خوب جفت و جور می شود. شرکت هایی که با زبان Cبر روی هر برنامه ای کار می کنند معمولاً از Haskell به عنوان ابزاری قدرتمند برای نوشتن C استفاده می کنند.

Haskell به برنامه نویسان فشار می آورد تا افق تفکر خود را گسترش دهند و به شیوه دیگری به چالش های برنامه نویسی بیندیشند. با Haskell ، توسعه دهندگان زمان بیشتری را به فکر درباره حل مشکل می پردازند و زمان کمتری را برای کدنویسی آن صرف می کنند.

برای توسعه دهندگانی که با داده ها سروکار دارند ، هاسکل به آنها می آموزد که درباره آنچه که با آن سر و کار دارند شفاف تر فکر کنند. Haskell از انواع داده های جبری پشتیبانی می کند تا توسعه دهندگان را ترغیب کند تا درباره همه موارد ممکن عمیق تر فکر کنند.

5- زبان اسمبلی (ASM)

زبان اسمبلی اصطلاحی است که برای اشاره به کد سطح پایین استفاده می شود .کد بومی ماشین برای هر ریز پردازنده . زبانهای دیگر این لیست از لحاظ syntax به انگلیسی نزدیکتر بودند و کد باید از طریق bytecode در دستورالعمل های ماشین وارد شود.

شما می توانید هدف یک قطعه کد را که با C یا Python نوشته شده است ، فقط با خواندن آن درک کنید. برای زبان اسمبلی ، این کار بدون دانستن محتوای کار و متن کامل کد ، دشوار است. هر عمل اساسی ، از جمله انتقال داده ها به داخل و خارج از register های حافظه ، یک statement کامل است.

با این حال ، یک دلیل برای این سختی ها وجود دارد. زبان اسمبلی فوق العاده قدرتمند است ، مخصوصاً وقتی عملکرد از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از آن می توانید برنامه نویسی سیستم های سطح پایین را انجام دهید. اینها همچنین می توانند با سایر زبانهای برنامه نویسی سطح بالا برای توسعه سخت افزار یا برنامه نویسی سیستم ترکیب شوند. این زبان در لیست سختترین زبانهای برنامه نویسی ما جای می گیرد.

زبان اسمبلی
زبان اسمبلی فوق العاده قدرتمند است ، مخصوصاً وقتی عملکرد از اهمیت بالایی برخوردار است.


چرا یادگیری زبان اسمبلی سخت است

همانطور که قبلا ذکر شد . زبان اسمبلی بر روی پارامترهای مختلف کار می کند. بنابراین ، یادگیری و همچنین تسلط بر آن دشواری قابل توجهی دارد. برای شروع یادگیری زبان اسمبلی ، باید نحوه عملکرد داخلی رایانه را بفهمید. اگر تاکنون فقط از زبانهای سطح بالا استفاده کرده اید ، درک نحوه کار CPU ، نحوه مدیریت حافظه یا نحوه خواندن یا نوشتن از رجیسترها برای شما چالش آور است. به طور کلی یک شکاف دانش گسترده وجود دارد که باید قبل از یادگیری زبان اسمبلی آن را برطرف کنید.


موارد استفاده از زبان اسمبلی

زبان اسمبلی امکان دستکاری مستقیم سخت افزار را فراهم می کند . بنابراین شرکت هایی که روی فناوریهای سخت افزار کار می کنند به توسعه دهندگان اسمبلی زبان نیاز دارند.

برای پرداختن به مسائل بسیار حساس و توجهات بسیار ظریف به عملکرد.

توسعه سیستم های embedded سطح پایین و سیستم های real-time

Rust -6

Rust یک زبان برنامه نویسی منبع باز است و به مدت چهار سال پی در پی محبوب ترین زبان Stack Overflow Rust .یک داروی مناسب برای مقابله با نقاط درد آور دیگر زبان ها با کمترین میزان قرص تلخ است.امن. سریع و همزمان .

Rust کنترل بهتری روی جزئیات سطح پایین و مدیریت بهینه حافظه ارائه می دهد ، به شما امکان می دهد تا در هزینه ها صرفه جویی کنند . Rust یک زبان سیستم مدرن است که مزایا و عملکردهای C و++C را ارائه می دهد ، اما بدون نقاط ضعفی که برنامه نویسان با تجربه از این زبان ها تجربه کرده اند.

ویژگی های Rust ، از جمله مدیریت بسته داخلی ، کامپایلر درجه یک و توانایی کار با سیستم های مدرن ، آن را به یکی از زبانهای مورد علاقه در اکوسیستم برنامه نویسی امروزی تبدیل کرده است.با این حال این زبان در لیست سختترین زبان های برنامه نویسی ما جای می گیرد.

زبان Rust
Rust یک زبان برنامه نویسی منبع باز است و به مدت چهار سال پی در پی محبوب ترین زبان Stack Overflow Rust


چرا یادگیری زبان Rust سخت است

شیب تند یادگیری Rust را می توان به syntax، macrosystem و رویکرد متفاوتی که به برخی مفاهیم اساسی اتخاذ می کند نسبت داد. اگرچه مدیریت کارآمد حافظه یکی از بزرگترین مزایای آن است ، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا با کامپایلری که مدام در مورد حافظه به شما یادآوری می کند کنار بیایید. و همچنین دارای چندین بسته است که دقیقاً همان کار را انجام می دهند!

با این اوصاف ، اگر مدتی را با Rust سپری کنید و آن را کنترل کنید ، احتمالاً مانند بسیاری از برنامه نویسان دیگر عاشق این زبان خواهید شد.


موارد استفاده از زبان Rust

شرکت هایی مانند Mozilla ، Postmates ، Dropbox و بسیاری دیگر از Rust در تولید محصولاتشان استفاده می کنند.

Rust برای ساخت طیف گسترده ای از برنامه های نرم افزاری مانند سیستم عامل ها ، موتورهای بازی ، اجزای مرورگر و همچنین موتورهای شبیه سازی برای واقعیت مجازی استفاده می شود.

Dropbox از Rust برای بهبود کارایی مرکز داده استفاده می کند. بسیاری از اجزای هسته سیستم ذخیره سازی فایل ها در Rust نوشته شده است.

7- زبانهای باطنی

تعداد کمی از زبانهای باطنی وجود دارد که هدف آنها یادگیری و کار با آنها چالش برانگیز است. برخی چنان چالش برانگیز هستند که حتی سازندگان آنها استفاده از آن را سخت می بینند. بیایید نگاهی به چند مورد از آنها بیندازیم:


COW

این زبان برنامه نویسی با اسم با مزه مانند اسمش مسخره است. این زبان توسط شان هبر در سال 2003 ساخته شده است ، از 12 دستورالعمل استفاده می کند که همه آنها انواع حروف “moo” هستند – به مانند صدای گاو. Moo ، MoO ، moo ، moO ، mOo ، و غیره. این زبان حساس به حروف بزرگ و کوچک هر چیز غیر از این دستورالعمل ها را به عنوان کامنت در نظر می گیرد. این زبان در لیست سختترین زبان های برنامه نویسی(مسخره ترین) ما جای می گیرد

زبان Cow
این زبان توسط شان هبر در سال 2003 ساخته شده است
Malbolge


مالبولژ توسط بن اولمستد در 1998 اختراع شد ، دو سال طول کشید تا او اولین برنامه اش را در این زبان بنویسد. به راستی یکی از سختترین زبانهای برنامه نویسی به حساب می آید. این زبان بعد از نوشتن شبیه بتکه کاغذ با متنی پر از اشتباهات و آشغال به نظر می رسد . که خواندن و درک آن را تقریباً غیرممکن می کند. این زبان در لیست سختترین زبانهای برنامه نویسی(مسخره ترین) ما جای می گیرد

 آسانترین زبانهای برنامه نویسی
یک Hello World در زبان Malbolge
Whitespace


فضای سفید در اول آوریل (اول آوریل 2003) معرفی شد ، فقط از paces, tabs, وlinefeeds برای نوشتن کد استفاده می کند. interpreter همه حروف دیگر را نادیده می گیرد. فقط تصور کنید که خواندن آن چقدر دشوار است – خواندن کدی که هیچ چیز در صفحه نمایش داده نمی شود! این زبان در لیست سختترین زبانهای برنامه نویسی (مسخره ترین) ما جای می گیرد

زبان Whitespace

نظر شما درباره این زبان ها چیست؟ زبان مورد علاقه شما کدام است و کدام را دوست دارید یاد بگیرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Refund Reason

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به دوره ها